Sabbat shalom, kjære elskede!
Det hebraiske ordet for BEGYNNELSE, er RESHIT. Bibelens første bok, 1. Mosebok, kalles på hebraisk BERESHIT, som betyr "I begynnelsen". Ja, Bibelen innledes med ordene: "I begynnelsen skapte Elohim himmelen og jorden." (1. Mosebok 1:1)
Ordet RESHIT kommer fra ordet ROSH, som betyr HODE (eller LEDER). Lederen ved en skole kalles rektor (Principal på engelsk). Lederen for en nasjon's regjering kalles statsminister eller ROSH HAMEMSHALA. Det betyr at den øverste myndighet i et land, på en skole eller i et foretak er LEDEREN (HODET).
Når Ordet fra YHVH (Gud) forteller oss at frykten (Gudsfrykt) for YHVH er RESHIT (ROSH) CHOCHMA eller Visdommen's begynnelse, betyr det at det er ingenting viktigere enn frykten for YHVH. Det innebærer at uten frykt for YHVH eksisterer ikke en gang Visdommen, og at den er ingenting annet enn et påskudd, men ikke ekte vare! YHVH's visdom er så kraftfull at den gir oss langt liv, rikdom, ære og en stor mengde MYNDIGHET!
Visdommen styrker den vise, mer enn ti makthavere som er i byen. Forkynneren 7:19
De Hellige Skriftene formaner oss å søke Visdom mer enn sølv og gull og å elske den over alle andre ting!
Hvor mye bedre er det ikke å vinne visdom enn gull! Å vinne forstand må en velge framfor sølv! Ordspråkene 16:16
For Visdommen er bedre enn perler, av alle skatter er ingen som hun. Ordspråkene 8:11
Si til Visdommen: "Du er min søster", kall innsikt for din nære slektning. Ordspråkene 7:4
Den som søker, og betaler prisen for visdom vil få alt det andre.
så jeg kan la dem som elsker meg, arve rikdom, så jeg kan fylle deres forråd. Ordspråkene 8:21
Den har mange levedager i sin høyre hånd, og i venstre hånd har den rikdom og ære. Ordspråkene 3:16
Ved meg hersker fyrster og fornemme menn, ja alle som dømmer rettferdig Ordspråkene 8:16
Det er så mye snakk om VISDOM og dens fordeler at et Sabbats brev helt klart ikke er nok. Det er imidlertid nok å si at Elohim skapte ALT ved Visdom!
Herren grunnla jorden ved visdom. Ved forstand grunnfestet Han himmelen. Ordspråkene 3:19
Å finne Visdom og å vandre i den, er så viktig at det er et spørsmål om liv eller død. I Ordspråkene's kapittel 8, som beskriver Visdommen, leser vi:
Men den som synder mot meg, skader sin egen sjel. Alle de som hater meg, elsker døden. Ordspråkene 8:36
Så la oss finne Visdommens kilde, Frykten for YHVH, uten hvem visdom ikke er tilgjengelig eller kan nås i det hele tatt!
Hva er Frykt for YHVH?
Til mennesket sa Han: "Se, frykt for Herren, det er visdom, og å flykte fra det onde, er forstand" Job 28:28.
I bibelverset ovenfor kan vi se at Frykt for YHVH (Gudsfrykt) og VISDOM er en og samme ting! Hvordan skaffer vi oss Frykt for YHVH? Hvor finner vi den?
Først og fremst må vi forstå at Frykt for YHVH er en ÅND. Den hvilte over Yeshua og alle de som YHVH brukte så mektig i De Hellige Skriftene!
Herrens Ånd skal hvile over Ham, visdoms og forstands Ånd, råds og styrkes Ånd, Ånden som gir kunnskap og frykt for Herren. Jesaja 11:2
Hvordan kan vi skaffe oss den?
Frykt for YHVH, som er ett og det samme som VISDOM, kan fås via INSTRUKSJON, LYDIGHET og ved ÅNDELIG FORMIDLING fra guddommelig forordnede myndigheter.
Respekter autoritet og lev!
SHMA = Å LYTTE NØYE TIL INSTRUKSJON FOR Å ADLYDE DEN!
Når vi lytter til og adlyder Guddommelig undervisning, blir vi fylt med Frykt for YHVH og Visdom.
Min sønn, gi akt på min visdom! Bøy ditt øre til min forstand, Ordspråkene 5:1
Akkurat denne saken er knyttet til det å respektere AUTORITETER som Far, mor, de som underviser oss i Ordet, pastorer, biskoper og til og med offentlige myndigheter. Når vi lytter og adlyder de som er satt til å være mentorer for oss i livet og Tjenesten, som f. eks våre naturlige Foreldre eller åndelige foreldre får vi Frykt for YHVH og Visdom.
Min sønn, hør på din fars rettledning, og forlat ikke din mor's lære. Ordspråkene 1:8
Dere barn, vær lydige mot deres foreldre i Herren, for det er rett. Efeser brevet 6:1
Dere skal lyde deres veiledere og rette dere etter dem, for de våker over deres sjeler, som de som skal avlegge regnskap. La dem gjøre det med glede og ikke med sorg, for det ville ikke være til noen nytte for dere. Hebreer brevet 13:17
Hvert menneske skal underordne seg de styrende myndigheter. For det er ingen øvrighet uten at den er fra Gud, og de myndighetene som finnes, er innsatt av Gud. Hver den som setter seg opp mot øvrigheten, gjør motstand mot Guds ordning. Og de som gjør motstand, skal få dom over seg. For de som styrer, er ikke en trussel mot gode gjerninger, men mot onde. Romer brevet 13,1-3a
Vi kan bare respektere autoriteter dersom vi har et ydmykt hjerte! Åndelig stolte mennesker kan ikke underordne seg til noen, de har sin egen agenda og er ikke ansvarlige overfor noen. De som ikke lyder instruksjoner fra sine Guddommelig utpekte autoriteter vandrer i vanære og er dårer (tosker).
Herrens frykt er rettledning til visdom, og ydmykhet kommer før ære. Ordspråkene 15:33
Hvem er en dåre?
Frykt for Herren er begynnelsen til kunnskap, men dårer forakter visdom og rettledning. Ordspråkene 1:7
Trenden i dagens samfunn er å avvise instruksjoner og veiledning som kommer fra foreldre, pastorer eller eldste. Dette er årsaken til en tidlig død som følge av narkotika, illegitim sex, selvmord o.l.! Det første budet som inneholder et løfte, er det femte budet:
Du skal hedre din far og din mor, slik Herren din Gud har befalt deg, så dine dager kan bli mange, og det kan gå deg vel i det landet Herren din Gud gir deg. 5. Mosebok 5:16
Denne trenden er utbredt i Messias Kropp over hele verden der de fleste kristne tar alt for lett på instruksjoner / undervisning fra sine ledere! Å underlegge seg autoritet er å anse som "trelldom", og mange skylder på den Hellige Ånd når de ikke adlyder sine pastorer og ledere.
"Jeg er ikke ledet til å gjøre slik og slik" har blitt unnskyldning nummer én for at man vanærer ledere og rett og slett gjør opprør. Dermed florerer mangel på visdom blant de som kaller seg "troende".
Mennesker som ikke har underlagt seg til sine Gudgitte autoriteter vil aldri gå i Frykt for YHVH eller i Visdom, og de er i fare for både åndelig og fysisk tidlig død! Det kan ikke gå bra med dem fordi de hater visdom og instruksjoner! De fleste av dem forsøker å "forsvare seg", eller de angriper tilbake eller prøver å "uttrykke sitt hjerte med lange ord" når de blir instruert, refset eller korrigert av foreldrene eller en åndelig leder.
En dåre har ingen glede av forstand, men bare av å legge åpent sitt eget hjerte. Ordspråkene 18:2
Mange av dem unnskylder seg med deres "forferdelig barndom, forferdelige fortid" for hvorfor de er ubotferdige, og de velter seg i selvmedlidenhet! Saken er ganske enkelt at de rett og slett ikke har Frykt for YHVH's ånd over seg, de har lagt seg under en annen ånd, og de blir lurt, slik at de kaller det Den Hellige Ånd! Dette problemet er svært utbredt i karismatiske kretser hvor så mange angivelig er "ledet av Ånden" til å være ulydige mot YHVH, Hans ledere og Hans bud i navnet på en bedragersk "frihet".
Religion eller lydighet?
Herrens frykt er begynnelsen til visdom. God forstand har alle som gjør Hans Bud. Hans lovprisning består til evig tid. Salme 111:10
Frykten for religion og åndelige overgrep har gitt fødsel til et gjenstridig folk som ikke vokser og ikke oppnår noe! Problemet er at lydighet mot autoriteter og instruksjon ikke er "religion" eller "åndelig overgrep", det er faktisk det grunnleggende prinsippet om Frykt for YHVH som henter visdom for livet! Det er derfor forståelig at det første jordskjelvet i historien skjedde da levitten Korah kom mot autoriteten til Moses og Aron, han anså seg selv som "lik" dem fordi han også var salvet!
De samlet seg mot Moses og Aron og sa til dem: "Dere tar dere altfor mye til rette, for hele menigheten er hellig, hver eneste en av dem, og Herren er midt iblant dem. Hvorfor skal dere da opphøye dere over Herrens forsamling?" 4. Mosebok 16:3
Er du av den mening at din pastor, biskop eller ledere opphøyer seg selv over deg? Føler du at du er på "like fot" med dem fordi du også er en troende eller er salvet? Du kommer til å oppleve en brutal oppvekking, for YHVH er en ordens Elohim (Gud)!
Men hvis Herren skaper noe som ikke tidligere har skjedd, og jorden åpner sitt gap og sluker dem med alt som tilhører dem, og de farer levende ned i dødsriket, da skal dere kjenne at disse mennene har foraktet Herren." 4. Mosebok 16:30
Jorden åpnet seg og svelget Korah, alle de som fulgte ham og hele hans familie og eiendeler!
Da han var ferdig med å tale alle disse ordene, skjedde det: Jorden ble kløvd under dem, og jorden åpnet sitt gap og slukte dem, sammen med deres hus og hvert menneske som tilhørte Korah, sammen med alt de eide. Slik for både de og alle som var med dem, levende ned i dødsriket. Jorden lukket seg over dem, og de gikk fortapt og var borte fra forsamlingen. 4. Mosebok 16:31-33
Hver gang vi utfordrer, vanærer eller ignorerer Guddommelig utpekte autoriteter kan vi befinne oss i en prekær, farlig og glatt tilstand for dom!
Dere skal lyde deres veiledere og rette dere etter dem, for de våker over deres sjeler, som de som skal avlegge regnskap. La dem gjøre det med glede og ikke med sorg, for det ville ikke være til noen nytte for dere. Hebreer brevet 13:17
Hvis Frykt for YHVH ikke er ervervet ved å LYTTE til undervisningen som kommer fra våre foreldre og ledere, blir vi nødt til å skaffe oss den gjennom DOM!
For tiden er kommet da dommen skal begynne med Guds hus. Men hvis den begynner med oss først, hva blir da avslutningen for dem som er ulydige mot Guds evangelium? 1. Peter's brev 4:17
Vi elsker vår egen sjel når vi har Frykt for YHVH og elsker Hans Visdom!
Den som vinner forstand, elsker sin egen sjel. Den som tar vare på forstand, skal finne det gode. Ordspråkene 19:8
VELG FRYKT FOR YHVH - VELG LIVET!
Dine venner og mentorer i Israel
Biskop Dominiquae og Rabbi Baruch Bierman
"For Sion's skyld vil jeg ikke være stille" Jesaja 62:1
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar